Mode - Reisverslag uit Nanchang, China van Anne Vissers - WaarBenJij.nu Mode - Reisverslag uit Nanchang, China van Anne Vissers - WaarBenJij.nu

Mode

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

30 September 2012 | China, Nanchang

Net als in Nederland dragen mensen natuurlijk kleren. Je kunt je hele traditionele kleding voorstellen, mannen in grote jassen en zo’n Chinese stro hoed, vrouwen in van die slanke jurken (Qipao). Maar ja, dat is natuurlijk wat je uit films haalt etc. De kleding van een hele tijd geleden.
Nu zie ik zulke kleding alleen gedragen worden door mensen die werken in luxe restaurants en bij het theater. Op straat zie je het heel wat minder.
De mode is vrij Westers eigenlijk. Wel anders dan bij ons, maar dat is in Duitsland ook het geval.

Jongere jongens (daarmee bedoel ik mijn leeftijd) dragen strakke kleding en hebben vreemde kapsels. Inclusief geblondeerd haar, of enigszins gepermanent. Het zijn ook de mannen die hier (kinky) kapper zijn. Een vrouwelijke kapper heb ik nog niet gezien. Voor de werkdag begint staan ze met zijn allen oefeningetjes te doen en dingen te schreeuwen. Ik heb het idee dat het yells zijn, zoals sportteams ook weleens hebben. Voor weer een succesvolle knipdag vandaag!
Spijkerbroeken voor de heren (liefst zo donker en strak mogelijk, ook bij 40 graden) zijn erg hip. Daar horen dan ook dichte schoenen bij.

Ergens is uiterlijk belangrijk, dat is me wel opgevallen, maar ergens ook totaal niet. Winkelen is een nationale hobby en er zijn ontzettend veel winkels. Overigens wordt er ook heel veel via internet verkocht. Iedere dag komen er meerdere mannetjes op scooters met pakjes op het universiteitsterrein. Allemaal om internetbestellingen te brengen. Een groot deel daarvan is kleding.
Op weg van de universiteit naar mijn appartementje kom ik langs heel veel winkeltjes. Vooral ondergoed, schoenen en dameskleding. De stofjes zijn een beetje vreemd, erg synthetisch. Ik heb goed moeten zoeken naar een katoenen t-shirt. En dat met het weer dat het hier in de zomer is... Studenten hebben geen wasmachine. Of die is niet bruikbaar…
Het is me eigenlijk meegevallen achteraf. Je zou van die stinkende mensen verwachten, zeker als je als sardientjes in de bus staat. Maar gelukkig houden Chinezen (naast het vegen en dweilen van de vloer), ook van douchen en wassen ze hun kleding wel regelmatig. Gelukkig maar.
In de zomer heb ik toch wel een beetje met de mode meegedaan, de kleding die ik uit Nederland mee genomen had was veel te dik. Vrouwen dragen over het algemeen jurken, veel verschillende maar wel vaak met rouches en randjes en kantjes enzo. Niet geheel mijn stijl. Ook de kleding gemaakt van gaas-achtig materiaal is niet zo aan mij besteed. Maar hier werd het gedragen en konden vrouwen hun bh’s ook meteen showen. Vandaar misschien al die ondergoed winkels?
Ik heb gelukkig wel dingen meer in mijn stijl kunnen vinden, en die heb ik volop aangehad. Dan was het in de hitte nog een beetje uit te houden.
Voor de warmte hebben de heren hebben ook een oplossing gevonden: Als ze niet beschikken over een bier/rijstwijn buik lopen ze zonder shirt in een korte broek en op slippers of crocs. Als ze wel over zo’n buik als hierboven beschreven beschikken trekken ze hun t-shirt omhoog om die boven de buik te laten rusten en zo verkoeling te vinden.
China stond mij bekend als een preuts land maar dat valt, in ieder geval in de zomer, wel mee. Misschien was het vroeger zo, maar dan is het nu hard aan het veranderen.

Op een avond liep ik met Lingke naar huis en moest ineens keihard lachen. Lingke wilde weten waarom. Er was ons net een koppel voorbijgelopen in precies hetzelfde t-shirt! Dat verbaasde me nogal. Maar het blijkt hier vrij normaal te zijn. Het is voor stellen een manier om te laten zien dat ze een koppel zijn (meestal is dit signaal overbodig aangezien koppels vaak volledig aan elkaar geplakt zijn, maar goed). De stad heeft zelfs winkels die zulke kleding verkoopt. Alleen maar shirts die er in dames en heren model zijn.
Dat zie je in Nederland niet. Zeker niet bij jonge stellen. Het dragen van unisex kleding (vaak een jas) en het hebben van dezelfde fiets, wordt vaak gekoppeld aan oudere echtparen. Gepensioneerd en tijd om er samen op uit te gaan (lees te fietsen). Dat is althans iets dat ik vaak gehoord heb en soms gezien. Het is een nogal grote generalisatie natuurlijk, en voor veel echtparen zal het ook niet opgaan.
Je ziet het ook bij gezinnen; vader, moeder en kind(eren) in hetzelfde shirt. Daar ben ik weleens een Tom & Jerry variant van tegengekomen. Of Angry Birds.
Iemand heeft voor ik wegging gevraagd of ik als ik terug kwam ook on Angry Birds kleding of schoenen met een panda hoofd erop ging lopen. Nee. Ik zie die hier ook vrij weinig eigenlijk. Het zijn meer kinderen die in de Angry Birds kleding rondlopen. Dat Chinezen dat in Wageningen wel doen was me ook al weleens opgevallen. Maar dat is hier toch anders. Waarom de Chinezen in Wageningen wel met Hello Kitty kleding en aanverwante cartoon figuren rondlopen weet ik ook niet.

Zoals ik eerder zei, soms doet het er niet toe hoe je er uit ziet. Ik zie genoeg vrouwen in mooie jurken met daaronder crocs of gympen/sportschoenen. Het blijft een vreemde gewaarwording. Mensen combineren zonderlinge broeken met bloezen. Vooral oudere mensen zijn daar ster in. Kleuren die net niet of totaal niet bij elkaar passen maar blijkbaar zit het lekker ofzo. Een bloemetjesbroek met daarboven een boemetjesblouse in een ander bloemetjespatroon. Of je doet gewoon een trainingspak aan. Of gaat in je pyjama de straat op.

Als mensen op hun elektrische fiets rondcrossen dragen ze extra mouwen. Dat zijn eigenlijk slurven met elastiek er in zodat ze op je arm blijven hangen. Anders word je nog bruin. Ook enorme zonnekleppen die je hele gezicht bedekken worden op de fiets gebruikt. Als je geen slurven hebt pak je een blouse waar je alleen je armen in doet. Vroeger deed ik dat thuis ook, een bloes van Papa achterstevoren. Maar dan diende het als verfschort. Hier doe je de bloes niet helemaal aan, die fladdert tijdens het rijden ergens voor je heen en weer.
Als het drie druppen regent, hult heel fietsend of scooter-rijdend China zich in plastic verpakking. Er is ook siamese regenkleding. Een plastic kleed met twee capuchons. Je ziet zulke dingen ook weleens in Nederland, voor op de fiets, maar dan voor een persoon. Als je loopt gebruik je de populaire paraplu.

Nog een laatste iets over schoenen. Vrouwen lopen op sleehakken of plateauzolen. Die heb ik niet nodig. Ben hier wel groot genoeg. Af en toe ben ik zelfs groter dan de Chinezen, een cm of 2. Het is vooral grappig om te zien hoe sommigen op plateauzolen van 10 cm lopen. Dan gaan ze klossen vanwege de zool die meegespleept moet worden. Elegant wordt het daar niet van, dan is de (slee)-hak toch een beter alternatief.
Over de lengte gesproken. Ik ben hier nu in het zuiden en Dalong vertelde me laatst dat de mensen in het noorden groter zijn. Hij is zelf groot voor mensen die uit Zuid China komen (hij komt uit een stadje, 4 uur van Nanchang). In de zomer is hij naar Beijing gegaan om te studeren en daar zijn mensen langer dan hij. Ik schat dat hij 1.75 is. En inderdaad, in Beijing voelde ik me niet groter dan de rest. Wel grappig om te horen dat de lengteverdeling vergelijkbaar is met Nederland. Friezen en West-Friezen zijn gemiddeld langer dan Brabanders en Limburgers. Althans, dat is mijn ervaring.

  • 30 September 2012 - 12:08

    Marijke:

    Siamese regenkleding?
    Is dat echt om je " volledig aan elkaar geplakt" in het plastic te hullen?

  • 02 Oktober 2012 - 13:44

    Gerrie:

    Is unisex daar uitgevonden? Dat vind men in Nederland inderdaad kneuterig en het toppunt van klefheid. Daar is het zo te horen zeer geaccepteerd en zeer wenselijk. Stel je voor dat mensen niet zien dat je bij elkaar hoort? En dan kan je ook nog in hetzelfde regenpak rondlopen! Wauw.
    Ik dacht inderdaad echt dat alle Chinese jongeren in Angry Birds en Spongebob kledij rond zouden lopen.. omdat ze dat inderdaad hier in Nederland alleen maar doen! Is het dan om een statement te maken? Omdat ze zich daar hier prettig in voelen? Interessant.. grappig dat kinderen daar wel in rondlopen.
    Bijzonder, ik dacht inderdaad ook dat China een preuts land was! Maar dat valt in de zomer dus wel erg mee! Nou ja, kan me ook voorstellen dat je niet anders kan als het zo warm is dat de mussen van het dak vallen.. maar hier in Nederland is het als wat gezettere man bijna ondenkbaar dat je je t-shirt boven je buik zou oprollen! Dan trek je in ieder geval je t-shirt uit.. wauw. Zijn er veel gezette mensen in China?
    Ben benieuwd watvoor kleding je daar gekocht hebt!
    Grappig dat de kappers daar eigenlijk alleen mannen zijn.. blijkbaar een voor mannen zeer aantrekkelijk beroep in China! In Nederland is het heersende vooroordeel dat als je een man bent en kapper, je vaak ook homoseksueel bent. Is dat vooroordeel daar ook? Wat me op een andere vraag brengt: hoe staat men in China tegenover homoseksualiteit? Lopen homoseksuele stellen ook aan elkaar geplakt over straat? (Ik zadel je weer met een hoop vragen op, ik weet het).

    Wat een bijzonder volkje is het toch.. niet bij elkaar passende kleding en schoenen, een blouse achterstevoren aan tijdens het fietsen zodat je niet bruin wordt.. bijzonder. Ik had al wel gehoord dat blank zijn daar onderdeel is van het schoonheidsideaal, en dat men daarom niet bruin wil worden. Klopt dat? Terwijl men hier in Europa juist een gebruinde huidskleur ziet als schoonheidsideaal, en we collectief in het zonnetje liggen in de zomer.
    Grappig dat Noord en Zuid uit lijkt te maken in grootte van de mensen! Dat is in de tijd zo ontwikkeld? Economisch gezien is er geen verschil? Tenminste, ik kan me voorstellen dat zeker voor Bejing geldt dat de levensstandaard daar hoger is, dus beter voedsel, wat veelal zorgt voor grotere mensen in de loop van de tijd. Zijn de mensen op het platteland van Noord China ook gemiddeld groter dan de mensen uit Zuid China?
    Weer een mooi, interessant verslag!! Wat ontdek je toch veel en wat verdiep je je en denk je veel na over de Chinese levensstijl.. en wij leren met jou mee!
    Succes daar!!

  • 02 Oktober 2012 - 13:46

    Gerrie:

    EN WAT EEN MOOIE JURK heb je aan op een van die foto's!! Hij staat je echt goed!! Heb je die ook gekocht? Mooi man!!

  • 03 Oktober 2012 - 20:42

    Janny Gerritsen:

    Hoi Anne,
    wat een boeiende verhalen schrijf je toch elke keer weer. Ik ben ooit in vietnam geweest, daar was Wit zijn een mode item. Iedereen liep daar met van die armlange handschoenen aan of allerhande lange mouwen zoals jij ook beschrijft. Ze hadden allemaal een hoed op en een zonnnebril. Ze waren helemaal gek van een dik nederlands wit meisje. Dat was hun ideaal mode beeld. Dat meisje baalde vreselijk na iedere keer te horen dat ze zo mooi was.
    Is dit nu ook zo extreem in china of minder en dan vooral zoals je het beschreef? Brengt mij bij een andere vraag. Mannen met heel veel haar (op bijvoorbeeld armen) die vonden ze erg vreemd. Omdat aziaten de naam hebben niet behaard te zijn (in elk geval op de armen) moesten ze allemaal aan die behaarde nederlandse mannen zitten. Is dat daar ook?

    Ik begreep van Gerard-Jan dat je er nog ca. 6 weken zit. Ik wens je in die tijd nog veel mooie leermomenten toe. Oma Gerritsen was erg blij en blij verrast met je kaart. Heel veel plezier nog en een goede terugreis gewenst.

    Janny Gerrritsen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Hoi iedereen!! Nieuwsgierig naar wat me zoal overkomt in China? Dan zou je mijn blog kunnen lezen. ik kan niet beloven dat ik er heel regelmatig iets op zet, maar ik doe mijn best. tot in november! groetjes, Anne

Actief sinds 18 Mei 2012
Verslag gelezen: 923
Totaal aantal bezoekers 47028

Voorgaande reizen:

16 Mei 2012 - 09 November 2012

Experience China!

Landen bezocht: